Financiële informatie, links en rekenmodules
zaterdag 20 april 2024

Nielsen: mediabestedingen Nederland H1 2012 -1,2%

AMSTERDAM (Dow Jones)--De nettomediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2012 op jaarbasis licht gedaald, met 1,2% tot EUR1,93 miljard, blijkt woensdag uit het 'Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012' dat Nielsen in de tweede helft van oktober publiceert.

Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentie-inkomsten afnemen, alleen internet en out of home (bill boards, abri's) lieten een flinke plus zien.

Belangrijkste reden voor de daling is de aanhoudende laagconjunctuur waarin Nederland zich bevindt. Zowel het consumenten- als het producentenvertrouwen zijn onveranderd laag. Door de economische onzekerheid houden veel bedrijven de hand op de knip, wat ook gevolgen heeft voor de mediabudgetten, zo stelt het rapport vast.

Het enige mediumtype dat geen last lijkt te hebben van de crisis is internet, dat de mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met dubbele cijfers zag groeien: 14,3%. Dat was vooral te danken aan search (Google) met een groei van meer dan 20%, hoewel ook display (banners) met 6,9% en classifieds (rubrieksadvertenties), directories en listings (advertenties in adresboeken) met in totaal 8,2%, een stijging lieten zien. Andere groeier was out of home met een plus van bijna 8%.

Televisie zag de nettomediabestedingen in het eerste halfjaar van 2012 dalen met 3,5%. De economische omstandigheden lieten zich ook bij dit mediumtype voelen. Televisie is doorgaans een van de laatste mediumtypen die last hebben van verslechterde economische omstandigheden. Een zomer vol grote sportevenementen heeft de daling niet tegen kunnen houden, hoewel een deel van die toernooien plaatsvond na afloop van het eerste halfjaar. De andere audiovisuele media, radio en bioscoop, zagen de nettomediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met 5% dalen.

De grootste daling van de mediabestedingen vond plaats bij de printmedia. Telegraaf Media Groep (TMG.AE) en Wegener berichtten eerder al over tegenvallende advertentie-inkomsten uit hun printactiviteiten. De bestedingen aan dagbladen daalden dan ook met bijna 12%. Bij publiekstijdschriften namen de bestedingen ook af, maar de daling van 0,6% is gegeven de marktomstandigheden en de ontwikkeling in de afgelopen jaren een redelijk resultaat.

De daling van de mediabestedingen aan vak- en managementbladen was met 5,6% een stuk minder groot dan in voorgaande jaren, maar ook hier is nog geen sprake van herstel. De grootste daling in print vond plaats bij huis-aan-huis (h-a-h) / nieuwsbladen met 17%.

Volgens het Centraal Plan Bureau krimpt de Nederlandse economie in 2012 met 0,75%. In combinatie met de resultaten van de nettomediabestedingen over het eerste halfjaar van 2012 verwacht Nielsen dat deze over heel 2012 uit zullen komen op EUR4,9 miljard. Dat betekent een daling van 0,5%.

In vergelijking met de cijfers van de in dit persbericht gerapporteerde mediumtypen waarbij in het eerste halfjaar sprake is van een daling van de netto mediabestedingen van 1,2%, worden in de prognose ook de nettomediabestedingen voor ongeadresseerde brievenbusreclame en sponsoring meegenomen. Inclusief deze mediumtypen bedraagt de verwachte daling van de netto mediabestedingen 0,5%. Exclusief deze twee mediumtypen zouden de netto mediabestedingen op hetzelfde niveau uitkomen als in 2011.

Voor het berekenen van de nettomediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto-advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven leiden tot een totaalcijfer per mediumtype. De netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2011 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: dagbladen, h-a-h-bladen / nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, televisie, radio, bioscoop, internet en out of home.

Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; andre.sterk@dowjones.com; +31-20-571 5201

Overig nieuws

Hoe weet je dat je niet te veel voor een woning betaalt? Volg De Gouden Tips voor het kopen van een woning